Pomys³ i koncepcyjny projekt podjazdu to dopiero (albo a¿) po³owa sukcesu. Ostateczny efekt (zarówno estetyczny jak i u¿ytkowy) w równej mierze zale¿y od dobrego i dopracowanego pomys³u, co od odpowiedniego dobrania materia³ów i w³a¶ciwego wykonawstwa.
Od tego zale¿y zreszt± równie¿ koszt ca³ej inwestycji i ilo¶æ poprawek niezbêdnych, aby ca³o¶æ jako tako siê prezentowa³a i dzia³a³a. A wszystkim zale¿y przecie¿ na tym, ¿eby podjazd (jak i ca³o¶æ za³o¿enia) prezentowa³ siê nie tylko jako tako, ale wrêcz ol¶niewaj±co, a poprawki... Poprawek nie powinno byæ wcale. Kwestia w³a¶ciwego dzia³ania jest równie¿ bezdyskusyjna.
Podjazd – czyli co?
Pojawia siê jednak z pozoru proste pytanie, co to znaczy „w³a¶ciwie dzia³aj±cy podjazd”. Pierwsza rodz±ca siê odpowied¼ jest najczê¶ciej równie poprawna co niewystarczaj±ca i brzmi: „ma siê daæ po nim podjechaæ”. Po krótkim zastanowieniu z regu³y nastêpuje doprecyzowanie: „ma siê daæ po nim wygodnie podjechaæ niezale¿nie od warunków pogodowych”. Ta jest ju¿ bli¿ej pe³nej definicji. Pozostaje jeszcze dodaæ: „wygodnie zarówno dla kieruj±cego pojazdem, jak i innych u¿ytkowników domu”. Z technicznego punktu widzenia oznacza to, ¿e wszelkie ³uki nie powinny przekraczaæ minimalnego promienia skrêtu, szeroko¶æ przejazdu powinna byæ odpowiednio wiêksza od szeroko¶ci samochodu, wszelkie przeszkody widoczne i dobrze oznaczone. Minimalna wygodna szeroko¶æ przejazdu to oko³o 2,25 – 2,5m. Przy krótkich i prostych odcinkach mo¿na rozwa¿yæ pas o mniejszej szeroko¶ci, jednak warto to rozwi±zanie dobrze przemy¶leæ, a najlepiej równie¿ sprawdziæ eksperymentalnie. Równie¿ sama nawierzchnia powinna byæ dobrze widoczna i odcinaæ siê od otaczaj±cej zieleni niezale¿nie od pory dnia. Przeszkody przy tym to równie¿ krawêdzie boczne pasa. Sam krawê¿nik to czasem ma³o, dobrze jest dodatkowo wydzieliæ boczne pasy i wy³o¿yæ je kostk± o wyra¼nie dla kierowcy wyczuwalnej fakturze. Bêdzie to stanowiæ dodatkowe ostrze¿enie ¿e ko³a samochodu zbli¿aj± siê do bocznej krawêdzi jezdni. Dobra widoczno¶æ tak¿e jest elementem charakteryzuj±cym dobrze dzia³aj±cy podjazd. Nawierzchnia niezale¿nie od pogody nie powinna byæ ¶liska, nie powinna tak¿e odbijaæ ¶wiate³ powoduj±c o¶lepienie.
Kostka na podjazd
Rozpocznijmy wiêc od doboru kostki. Istotne w tej kwestii (i prawdopodobnie rozpatrywane jako pierwsze) bêd± oczywi¶cie wzglêdy estetyczne, czyli dopasowanie koloru, kszta³tu i faktury do projektu. Te same parametry warto tak¿e przeanalizowaæ od strony technicznej. Patrz±c pod tym k±tem najmniej istotny jest kolor. Nie znaczy to jednak, ¿e nieistotny. Ma du¿e znaczenie ze wzglêdu na zapewnienie widoczno¶ci. Chodzi przede wszystkim o ³atwe zidentyfikowanie przez kierowcê przebiegu podjazdu, ale tak¿e dostrze¿enie le¿±cych na nim przedmiotów – zarówno w dzieñ jak i po zmroku. Istotniejsza jest faktura. Ma wp³yw zarówno na przyczepno¶æ jak i odprowadzanie wody, a tak¿e na poziom ha³asu generowany przez przeje¿d¿aj±cy samochód. Ze wzglêdu na przyczepno¶æ najlepsza by³aby kostka mo¿liwie nierówna, najlepiej o fakturze prze³omu skalnego. Jednak bior±c pod uwagê odprowadzanie wody i generowanie ha³asu warto wypracowaæ rozs±dny kompromis. Im g³adsza kostka, równiejsze i p³ytsze fugi, tym ciszej bêdzie porusza³ siê po niej pojazd. Ma to jednak oczywi¶cie tak¿e skutki uboczne. G³adka kostka, szczególnie mokra lub pokryta ¶niegiem, staje siê bardzo ¶liska. Problem jest oczywi¶cie znacznie mniejszy w wypadku kostki betonowej ni¿ na przyk³ad bruku kamiennego. Najistotniejszy z kolei jest kszta³t i wielko¶æ kostki. Pamiêtajmy, ¿e im bardziej krzywoliniowe s± obrysy planowanego podjazdu, tym mniejsza powinna byæ kostka aby mo¿na j± by³o odpowiednio u³o¿yæ. W takim przypadku warto równie¿ stosowaæ elementy o rzucie trapezowym (na przyk³ad Kreta), którymi ³atwiej wyprowadziæ krzywizny.
Obci±¿enia nawierzchni i inne „drobiazgi”
To by³oby w zasadzie wszystko, gdyby¶my rozmawiali o chodnikach, tarasach lub innych nawierzchniach przeznaczonych wy³±cznie do ruchu pieszego. W wypadku podjazdów rzecz ma siê jednak nieco inaczej. Do gry wchodzi tu jeszcze parametr obci±¿enia. Wi±¿e siê on g³ównie z grubo¶ci± kostki, ale tak¿e podbudowy, a wiêc równie¿ z g³êboko¶ci± korytowania. Do brukowania ci±gów pieszych wystarcza kostka o grubo¶ci 4cm. To jednak zdecydowanie za ma³o nawet w przypadku podjazdu dla samochodu osobowego. Ten potrzebuje kostki o minimalnej grubo¶ci 6cm. Je¿eli natomiast planujemy mo¿liwo¶æ poruszania siê jeszcze ciê¿szych pojazdów (na przyk³ad ¶mieciarki czy wozu do obs³ugi szamba), powinni¶my zastosowaæ bruk o grubo¶ci przynajmniej 8cm. Oznacza to ¿e grubo¶æ korytowania z minimalnych 15 – 20cm w wypadku chodników mo¿e urosn±æ nawet do 50cm. Znaczenie ma równie¿ kierunek uk³adania kostki. Na podjazdach i wjazdach na posesjê – szczególnie tych o du¿ym nachyleniu, kostka powinna byæ uk³adana pod skosem do kierunku jazdy oraz do kierunku spadku, najlepiej je¶li jest to k±t 45°. W wypadku odcinków p³askich w grê wchodzi oczywi¶cie tylko k±t do kierunku jazdy. Zwiêksza to no¶no¶æ i stabilno¶æ nawierzchni, a tak¿e zmniejszy ha³as wywo³ywany przez przeje¿d¿aj±cy pojazd. Dodatkowo u³atwi odprowadzenie wody z nawierzchni. Tu jednak najwa¿niejszy jest odpowiednio wyprofilowany spadek poprzeczny. Musi on umo¿liwiæ odprowadzenie wody na nawierzchniê nieutwardzon±. W zale¿no¶ci od tego, jak równa jest p³aszczyzna podjazdu, powinien wynosiæ od 2 do 4%, co oznacza ¿e na metrze szeroko¶ci podjazdu ró¿nica poziomu powinna wynosiæ od 2 do 4cm. Mo¿e byæ jednostronny (co jest ³atwiejsze wykonawczo, ale powoduje powstanie du¿ej ró¿nicy poziomów) lub dwustronny, zdecydowanie bardziej estetyczny ale nieco bardziej skomplikowany do uzyskania. Niezale¿nie od tego, jaki spadek zostanie zastosowany – ca³o¶æ nawierzchni powinna byæ nieco uniesiona w stosunku do otaczaj±cego j± gruntu nieutwardzonego. Zapobiegnie to nanoszeniu na podjazd b³ota w czasie gwa³townych ulew.
Opisy do ilustracji
Buszrem - 31-001
Przekrój przez podjazd o dwustronnym spadku poprzecznym.
-
Grunt rodzimy
-
Podbudowa o grubo¶ci odpowiedniej do zak³adanego obci±¿enia
-
Podsypka piaskowa
-
Kostka brukowa o odpowiedniej grubo¶ci u³o¿enia pod k±tem 45 stopni w stosunku do osi jezdni
-
pasy kostki o mniej g³adkiej powierzchni przy krawê¿niku
-
Krawê¿nik
-
Dwustronny spadek poprzeczny
-
Ca³o¶æ podjazdu lekko uniesiona w stosunku do powierzchni terenu po obu stronach podjazdu.
Buszrem-31-002
Przekrój przez podjazd o jednostronnym spadku poprzecznym.
-
Grunt rodzimy
-
Podbudowa o grubo¶ci odpowiedniej do zak³adanego obci±¿enia, uwzglêdniaj±ca wielko¶æ spadku
-
Podsypka piaskowa
-
Kostka brukowa o odpowiedniej grubo¶ci u³o¿enia pod k±tem 45 stopni w stosunku do osi jezdni
-
pasy kostki o mniej g³adkiej powierzchni przy krawê¿niku
-
Krawê¿nik
-
Jednostronny spadek poprzeczny
-
Ni¿sza strona podjazdu lekko uniesiona wzglêdem powierzchni terenu
-
Wy¿sza strona podjazdu istotnie wy¿ej od powierzchni terenu. W rzeczywisto¶ci uskok mo¿e oczywi¶cie byæ zniwelowany niewielk± skarp±.
Buszrem-31-003
Podstawowe elementy podjazdu.
-
Krawê¿nik
-
Pasy ostrzegawcze z kostki o wyra¼nej fakturze
-
Nawierzchnia podjazdu
|