kontakt     strona g堯wna     katalog firm     informacje     dodaj newsa
Loading
porady / Podjazd - prawid這we wykonawstwo
Podjazd - prawid這we wykonawstwo
Podjazd - prawid這we wykonawstwo
Podjazd - prawid這we wykonawstwo
Podjazd - prawid這we wykonawstwo

porady / Podjazd - prawid這we wykonawstwo

Pomys i koncepcyjny projekt podjazdu to dopiero (albo a) po這wa sukcesu. Ostateczny efekt (zarówno estetyczny jak i u篡tkowy) w równej mierze zale篡 od dobrego i dopracowanego pomys逝, co od odpowiedniego dobrania materiaów i w豉軼iwego wykonawstwa.


Od tego zale篡 zreszt równie koszt ca貫j inwestycji i ilo嗆 poprawek niezb璠nych, aby ca這嗆 jako tako si prezentowa豉 i dzia豉豉. A wszystkim zale篡 przecie na tym, 瞠by podjazd (jak i ca這嗆 za這瞠nia) prezentowa si nie tylko jako tako, ale wr璚z ol郾iewaj帷o, a poprawki... Poprawek nie powinno by wcale. Kwestia w豉軼iwego dzia豉nia jest równie bezdyskusyjna.


 


Podjazd – czyli co?


Pojawia si jednak z pozoru proste pytanie, co to znaczy „w豉軼iwie dzia豉j帷y podjazd”. Pierwsza rodz帷a si odpowied jest najcz窷ciej równie poprawna co niewystarczaj帷a i brzmi: „ma si da po nim podjecha”. Po krótkim zastanowieniu z regu造 nast瘼uje doprecyzowanie: „ma si da po nim wygodnie podjecha niezale積ie od warunków pogodowych”. Ta jest ju bli瞠j pe軟ej definicji. Pozostaje jeszcze doda: „wygodnie zarówno dla kieruj帷ego pojazdem, jak i innych u篡tkowników domu”. Z technicznego punktu widzenia oznacza to, 瞠 wszelkie 逝ki nie powinny przekracza minimalnego promienia skr皻u, szeroko嗆 przejazdu powinna by odpowiednio wi瘯sza od szeroko軼i samochodu, wszelkie przeszkody widoczne i dobrze oznaczone. Minimalna wygodna szeroko嗆 przejazdu to oko這 2,25 – 2,5m. Przy krótkich i prostych odcinkach mo積a rozwa篡 pas o mniejszej szeroko軼i, jednak warto to rozwi您anie dobrze przemy郵e, a najlepiej równie sprawdzi eksperymentalnie. Równie sama nawierzchnia powinna by dobrze widoczna i odcina si od otaczaj帷ej zieleni niezale積ie od pory dnia. Przeszkody przy tym to równie kraw璠zie boczne pasa. Sam kraw篹nik to czasem ma這, dobrze jest dodatkowo wydzieli boczne pasy i wy這篡 je kostk o wyra幡ie dla kierowcy wyczuwalnej fakturze. B璠zie to stanowi dodatkowe ostrze瞠nie 瞠 ko豉 samochodu zbli瘸j si do bocznej kraw璠zi jezdni. Dobra widoczno嗆 tak瞠 jest elementem charakteryzuj帷ym dobrze dzia豉j帷y podjazd. Nawierzchnia niezale積ie od pogody nie powinna by 郵iska, nie powinna tak瞠 odbija 鈍iate powoduj帷 o郵epienie.


 


Kostka na podjazd


Rozpocznijmy wi璚 od doboru kostki. Istotne w tej kwestii (i prawdopodobnie rozpatrywane jako pierwsze) b璠 oczywi軼ie wzgl璠y estetyczne, czyli dopasowanie koloru, kszta速u i faktury do projektu. Te same parametry warto tak瞠 przeanalizowa od strony technicznej. Patrz帷 pod tym k徠em najmniej istotny jest kolor. Nie znaczy to jednak, 瞠 nieistotny. Ma du瞠 znaczenie ze wzgl璠u na zapewnienie widoczno軼i. Chodzi przede wszystkim o 豉twe zidentyfikowanie przez kierowc przebiegu podjazdu, ale tak瞠 dostrze瞠nie le膨cych na nim przedmiotów – zarówno w dzie jak i po zmroku. Istotniejsza jest faktura. Ma wp造w zarówno na przyczepno嗆 jak i odprowadzanie wody, a tak瞠 na poziom ha豉su generowany przez przeje盥瘸j帷y samochód. Ze wzgl璠u na przyczepno嗆 najlepsza by豉by kostka mo磧iwie nierówna, najlepiej o fakturze prze這mu skalnego. Jednak bior帷 pod uwag odprowadzanie wody i generowanie ha豉su warto wypracowa rozs康ny kompromis. Im g豉dsza kostka, równiejsze i p造tsze fugi, tym ciszej b璠zie porusza si po niej pojazd. Ma to jednak oczywi軼ie tak瞠 skutki uboczne. G豉dka kostka, szczególnie mokra lub pokryta 郾iegiem, staje si bardzo 郵iska. Problem jest oczywi軼ie znacznie mniejszy w wypadku kostki betonowej ni na przyk豉d bruku kamiennego. Najistotniejszy z kolei jest kszta速 i wielko嗆 kostki. Pami皻ajmy, 瞠 im bardziej krzywoliniowe s obrysy planowanego podjazdu, tym mniejsza powinna by kostka aby mo積a j by這 odpowiednio u這篡. W takim przypadku warto równie stosowa elementy o rzucie trapezowym (na przyk豉d Kreta), którymi 豉twiej wyprowadzi krzywizny.


 


Obci捫enia nawierzchni i inne „drobiazgi”


To by這by w zasadzie wszystko, gdyby鄉y rozmawiali o chodnikach, tarasach lub innych nawierzchniach przeznaczonych wy陰cznie do ruchu pieszego. W wypadku podjazdów rzecz ma si jednak nieco inaczej. Do gry wchodzi tu jeszcze parametr obci捫enia. Wi捫e si on gównie z grubo軼i kostki, ale tak瞠 podbudowy, a wi璚 równie z g喚boko軼i korytowania. Do brukowania ci庵ów pieszych wystarcza kostka o grubo軼i 4cm. To jednak zdecydowanie za ma這 nawet w przypadku podjazdu dla samochodu osobowego. Ten potrzebuje kostki o minimalnej grubo軼i 6cm. Je瞠li natomiast planujemy mo磧iwo嗆 poruszania si jeszcze ci篹szych pojazdów (na przyk豉d 鄉ieciarki czy wozu do obs逝gi szamba), powinni鄉y zastosowa bruk o grubo軼i przynajmniej 8cm. Oznacza to 瞠 grubo嗆 korytowania z minimalnych 15 – 20cm w wypadku chodników mo瞠 urosn望 nawet do 50cm. Znaczenie ma równie kierunek uk豉dania kostki. Na podjazdach i wjazdach na posesj – szczególnie tych o du篡m nachyleniu, kostka powinna by uk豉dana pod skosem do kierunku jazdy oraz do kierunku spadku, najlepiej je郵i jest to k徠 45°. W wypadku odcinków p豉skich w gr wchodzi oczywi軼ie tylko k徠 do kierunku jazdy. Zwi瘯sza to no郾o嗆 i stabilno嗆 nawierzchni, a tak瞠 zmniejszy ha豉s wywo造wany przez przeje盥瘸j帷y pojazd. Dodatkowo u豉twi odprowadzenie wody z nawierzchni. Tu jednak najwa積iejszy jest odpowiednio wyprofilowany spadek poprzeczny. Musi on umo磧iwi odprowadzenie wody na nawierzchni nieutwardzon. W zale積o軼i od tego, jak równa jest p豉szczyzna podjazdu, powinien wynosi od 2 do 4%, co oznacza 瞠 na metrze szeroko軼i podjazdu ró積ica poziomu powinna wynosi od 2 do 4cm. Mo瞠 by jednostronny (co jest 豉twiejsze wykonawczo, ale powoduje powstanie du瞠j ró積icy poziomów) lub dwustronny, zdecydowanie bardziej estetyczny ale nieco bardziej skomplikowany do uzyskania. Niezale積ie od tego, jaki spadek zostanie zastosowany – ca這嗆 nawierzchni powinna by nieco uniesiona w stosunku do otaczaj帷ego j gruntu nieutwardzonego. Zapobiegnie to nanoszeniu na podjazd b這ta w czasie gwa速ownych ulew.


 


 


Opisy do ilustracji


 


Buszrem - 31-001


Przekrój przez podjazd o dwustronnym spadku poprzecznym.




  1. Grunt rodzimy




  2. Podbudowa o grubo軼i odpowiedniej do zak豉danego obci捫enia




  3. Podsypka piaskowa




  4. Kostka brukowa o odpowiedniej grubo軼i u這瞠nia pod k徠em 45 stopni w stosunku do osi jezdni




  5. pasy kostki o mniej g豉dkiej powierzchni przy kraw篹niku




  6. Kraw篹nik




  7. Dwustronny spadek poprzeczny




  8. Ca這嗆 podjazdu lekko uniesiona w stosunku do powierzchni terenu po obu stronach podjazdu.




 


Buszrem-31-002


Przekrój przez podjazd o jednostronnym spadku poprzecznym.




  1. Grunt rodzimy




  2. Podbudowa o grubo軼i odpowiedniej do zak豉danego obci捫enia, uwzgl璠niaj帷a wielko嗆 spadku




  3. Podsypka piaskowa




  4. Kostka brukowa o odpowiedniej grubo軼i u這瞠nia pod k徠em 45 stopni w stosunku do osi jezdni




  5. pasy kostki o mniej g豉dkiej powierzchni przy kraw篹niku




  6. Kraw篹nik




  7. Jednostronny spadek poprzeczny




  8. Ni窺za strona podjazdu lekko uniesiona wzgl璠em powierzchni terenu




  9. Wy窺za strona podjazdu istotnie wy瞠j od powierzchni terenu. W rzeczywisto軼i uskok mo瞠 oczywi軼ie by zniwelowany niewielk skarp.




 


 


Buszrem-31-003


Podstawowe elementy podjazdu.




  1. Kraw篹nik




  2. Pasy ostrzegawcze z kostki o wyra幡ej fakturze




  3. Nawierzchnia podjazdu




 


 


 

 
 
Dodano: 2015-08-28 10:01:46 - nota bene - ID wpisu: 325
Informacje

dekor.ogrody.pl

 
 
 
 
ogrody.pl

 
 
 

strona g堯wna | informacje | dodaj newsa | katalog firm| wpis do katalogu | reklama u nas | kontakt| chcesz mie ogr鏚?

kratki trawnikowe